PEFC webinar – markedsføring av bærekraft og merking med PEFC

- Vær konkret og relevant, anbefalte Petter Gulli under seminaret som PEFC arrangerte om markedsføring av bærekraft tirsdag 15.februar 2022. Siste del av webinaret omhandlet merkingen med PEFC og den nye merkestandarden.

PEFC webinar – markedsføring av bærekraft og merking med PEFC

18. februar 2022 News

Hovedtaler under webinaret, Petter Gulli er kommuniksasjonseksperten som etter mange år i reklamebransjen hoppet av for å konsentrere seg 100% om det han brenner for: Hvordan engasjere folk flest i det grønne skiftet, hvordan skape konkurransefortrinn ut av bærekraft, og ikke minst hvordan hindre grønnvasking og misbruk av bærekraftsmålene.

Slåss for merkeordningen

Petter Gulli har en optimistisk tilnærming selv om vi står ovenfor brutale fakta på klima, miljø og bærekraft. Det er rekke eksempler på at vi kan mener han, og viser til tre som blir til dyrefôr og sagflis som inngår i ny batteriteknologi. Det er fantastiske muligheter i sirkulærøkonomien for de som tør. Og vi trenger virkelig noen som tar ansvar og går foran.

Fortell om de konkrete løsningene som bedriften bidrar med

- Bedriften er ikke automatisk bærekraftig bare fordi den jobber med tre. Bærekraftsbegrepet må fylles med mer konkret innhold som for eksempel klima, miljø, mangfold, rettferdighet, samfunnsansvar. Og ikke minst løsninger. Snakk positivt og fortell om de konkrete løsningene bedriften bidrar med, anbefalte han.

Petter tok også en tur innom grønnvaskingsplakaten som han er initiativtaker til. Han pekte spesielt på bud # 7 som handler om å bruke etablerte merkeordninger. Det er haugevis av grønne merker i markedet og noen kan kjøpes på stock-foto under noe substans. Gå ut og slåss for sertifiseringen og merkeordningen deres oppfordret han, og underforstått: det forenkler kommunikasjonen og er en potensiell konkurransefordel.

Enklere å hente PEFC merke

Siste del av seminaret var viet den nye merkestandarden til PEFC og retningslinjene for PEFC merket, ved Morten Haugerud, markedssjef i PEFC Norge. Endringene i standarden er ikke omfattende i det vi går fra å snakke om logo til merke, fortalte han.

- Det er krav om lisensavtale for bruk av PEFC merket for alle og merket skal brukes uten TM symbolet. Og med den nye merkestandarden følger også ny brukervennlig merkegenerator som vil gjøre det lettere for bedriftene å hente sine PEFC merker. Gled dere, avsluttet Morten.

 

Ta kontakt med PEFC Norge dersom du ønsker presentasjonene fra webinaret eller mer informasjon.

Hold deg oppdatert

Få nyhetsbrev fra PEFC Norge