Møt EUDR med PEFC
Avskogingsforordningen (Regulation on deforestation-free products, EUDR) er del av EU sitt program for å hindre avskoging og skogforringelse i verden. Regelverket antas å gjelde fra 30.desember 2025 gitt siste forhandlinger i EU-systemet. For PEFC er kampen mot avskoging en grunnleggende del av bærekraftig skogbruk. Vi vil derfor utvikle våre standarder slik at PEFC-systemet blir et best mulig verktøy for å møte kravene i EUDR.
Norske myndigheter vurderer EØS relevansen til regelverket da avskogingsforordningen også griper inn i landbruk, et område som ligger utenfor EØS-avtalen. Inntil videre må Norge betraktes som tredjeland. Imidlertid må det antas at de delene som angår tømmer/trevirke blir inntatt i norsk lovgivning og uansett vil bedrifter som importerer/eksporterer til det europeiske markedet måtte forholde seg til EUDR.
Hva er avskogingsforordningen
Etter avskogingsforordningen blir det forbudt å plassere (les:omsette) på markedet nærmere angitte råvarer og produkter som ikke er a) avskogingsfrie, b) lovlig og c) vært gjenstand for en aktsomhetsprosess (due dilligence). Det gjelder både handel innenfor det europeiske markedet og import/eksport.
Forordningen gjelder nærmere angitte produkter knyttet til kjøttfe, kakao, kaffe, palmeolje, gummi, soya og tømmer/tre. For tømmer/tre blir regelverket gjeldende for stort sett alle produkter laget av tre/fiber, bl.a trelast, paneler, plater, listverk, prefabrikkerte bygningsdeler, møbler, flis, briketter, tremasse, papir, emballasje osv.
Begrepet «avskogingsfrie» omfatter både avskoging og skogforringelse. Definisjonen av avskoging følger FAO, men gjelder kun konvertering av skog til jordbruksland. Definisjonen av skogforringelse er ny og inkluderer konvertering av primærskog eller naturlig forynget skog til plantasjeskog. Avskjæringstidspunkt for begge er satt til 31. desember 2020.
Sporing av varestrømmene er helt sentralt i EUDR, og regelverket inneholder krav om spesifikk geo-lokalisering basert på satellitt eller GPS koordinater, for eksempel polygon av hogstområdet. Massebalanse prinsippet vil ikke kunne benyttes; råvarer og produkter som kommer fra områder med avskoging og skogforringelse kan under ingen omstendighet omsettes på markedet.
Hvem blir omfattet av regelverket
Kort sagt alle produsenter (operators) and forhandlere (traders) som omsetter, importerer eller eksporterer angitte råvarer og produkter på det europeiske markedet må følge regelverket i EUDR. Det skilles mellom store (non-SME) og små og mellomstore aktører (SME) når det kommer til gjennomføringskrav, og kravene vil også avhengige av hvor i verdikjeden aktøren opererer.
For å bli ansett som små og mellomstor aktør må selskapet ikke gå utover to av følgende tre grenseverdier: a) 20 mill € i balanse, b) 40 mill € i omsetning, c) 250 ansatte.
Aktører som i første ledd plasserer produkter på markedet skal først gjennomføre en aktsomhetsprosess (due dilligence) og sende inn en erklæring (due dilligence statement som angitt i annex 2) til myndighetene og i retur få et referansenummer før produktet omsettes. Dette vil gjelde både tømmerforhandlere og produsenter av stort sett alle trebaserte produkter (angitt i annex 1). Kravet om om å sende inn aktsomhetserklæring vil gjelde hver leveranse.
Alle store aktører, både produsenter og forhandlere, må sende inn en aktsomhetserklæring uansett hvor i verdikjeden de befinner seg. Imidlertid kan det henvises til tidligere aktsomhetserklæringer etter at aktøren har forsikret seg om at aktsomhetsprosess er gjennomført for angjeldene råvare/produkt (due dilligence check). Små og mellomstore aktører kan nøye seg med å oppgi relevant refereransenummer på forespørsel fra myndighetene.
Hva går aktsomhetsprosessen (due dilligence) ut på
Aktsomhetsprosessen består av tre ledd; a) innhenting av informasjon, b) risikovurdering, c) risikoreduserende tiltak.
Påkrevd informasjonen omfatter en lengre liste av punkter bl.a. produktspesifikasjon, leverandør, geolokalisering. Dersom et produkt inneholder tømmer/tre fra flere forskjellig lokalisasjoner må alle geolokaliseringskodene tas med. All informasjon skal lagres i 5 år fra produktet blir omsatt i markedet og skal gjøres tilgjengelig for myndighetene etter forespørsel.
Risikovurderingen skal ta hensyn til en rekke kriterier. Som grunnlag for risikovurderingen vil det foreligge en risikoklassifisering av land. Dersom risikovurderingen konkluderer med lav risiko for avskoging eller skogforringelse blir det ikke nødvendig med risikoreduserende tiltak. EU er forventet å komme opp med en risikoklassifisering av land i løpet av 2025.
Når trer avskogingsforordningen i kraft
Avskogingsfordningen var først ment å gjelde fra slutten av 2024, men etter forslag fra EU-kommisjonen og forhandlinger i EU-systemet er fristen utsatt ett år. Regelverket vil dermed gjelde fra 30.desember 2025 for store aktører og 30.juni 2026 for små og mellomstore aktører.
Hva gjør PEFC
PEFC jobber for bærekraftig skogbruk hvor det å hindre avskoging er et viktig minstekrav. Skogsertifiseringssystemene vil ikke være noe «green lane» for å møte avskogingsfordningen. Men med våre standarder er vi godt posisjonert og jobber nå intens for at PEFC-systemet blir et best mulig verktøy for å møte kravene i forordningen for alle aktører i verdikjeden.
PEFC Internasjonalt har hatt tre tverrfaglige arbeidsgrupper som har sett på nødvendige tilpasninger av standardene og utvikling av systemet, hhv for skog, sporing og data inkl geolokalisering.
Justering av skogstandarden
Selv om PEFC sin globale skogstandard går lengre på ulike bærekraftsdimensjoner enn EUDR er det nødvendig med noen endringer. De fleste endringene handler om kategoriseringer av ulike skogtyper og definisjoner knyttet til avskoging og skogforringelse. Endringene vil være obligatoriske med behov for å implementere disse i Norsk PEFC Skogstandard som egen prosess. Les mer her.
Utvidet aktsomhetsprosess
For bedrifter og produkter som omfattes av EUDR har PEFC utviklet en frivillig tilleggstandard (PEFC EUDR DDS) som bygger på PEFC sin eksisterende sporingsstandard. Med dette vil virksomhetene få en gjennomarbeidet oppskrift på hvordan møte EUDR underlagt tredjepart uavhengig sertifisering og samtidig forenkle risikovurderingen til sine kunder.
Partnerskap på data
Ulike land, sektorer og selskaper har ulike teknologiløsninger og dessuten vil EU selv ha sine løsninger. Derfor vil ikke PEFC utvikle eller drifte et globalt system som håndterer eksempelvis geolokaliseringsdata eller EUDR erklæring (due dilligence statement). Imidlertid har PEFC inngå partnerskap med en rekke software leverandører som kan tilby løsninger til bedriftene.
Jobber lokalt i Norge
I Norge jobber vi lokalt sammen med myndigheter og samarbeidspartnere for å finne praktiske løsninger nasjonalt. I den forbindelse arrangerte et webinar PEFC 27.september 2024 med bidrag fra PEFC sin EU-representant, Landbruksdirektoratet og Skogdata. Se sammendrag og presentasjoner fra webinaret her.