Effektiv kommunikasjon handler om tillit og troverdighet

Effektiv kommunikasjon starter med at etablere bedriften som pålitelig og troverdig partner forklarte Hannah Prince, kommunikasjonssjef i PEFC Internasjonalt, under et webinar i regi av PEFC Norge 16. februar. Deretter var det eksempler fra Bergene Holm og Løvenskiold/Maxbo samt info om PEFC Merkegenerator.

Effektiv kommunikasjon handler om tillit og troverdighet

20. februar 2024 News

Hannah Prince har jobbet med kommunikasjon i PEFC Internasjonalt de siste 10 årene og var invitert til å innlede om viktigheten av kommunikasjon og ikke minst hvordan gjøre kommunikasjonen effektiv.

Kommunikasjon er ikke et valgfag

Effective communication is not an option; it’s a necessity. Hannah Prince

Hannah Prince innledet med å understreke at kommunikasjon ikke er en opsjon men helt essesielt for bedriften. Det handler om å bygge troverdighet og profilen til bedriften. Hun forklarte at trendene innen kommunikasjonen går mot autensitet, åpenhet og deling av ekte historier. Forbrukerne ønsker genuin interaksjon med merkevarene og forventer at selskapene forplikter seg til sosiale og miljømessig verdier. 

Hun mener at PEFC helt klart kan understøtte bedriftenes kommunikasjon gjennom nettop autensitet, hensikt og åpenhet. Bærekraftig forvaltning av skogen - som også går utover det rent lovmessig - er kjernen av PEFC sitt engasjement og systemet med sporing og merking bidrar med åpenhet og troverdighet.

Miljøpåstander må begrunnes og dokumenteres

Hege Voll Midtgård, bærekraftssjef i Bergene Holm, erklærte at fremtidens verdikjeder må være sporbare, trygge og tilføre mer. Trevirke som naturlig og klimavennlig råstoff er et godt utgangspunkt, men hun understreket at miljøpåstander må begrunnes og dokumenteres. Bergene Holm kommuniserer derfor sin PEFC sertifisering i det meste av markedsføringsmateriell og produktdata.

Rune Kjølberg, kategorisjef for trelast og dører og vinduer i Maxbo/Løvenskiold, innledet med å si at miljø og bærekraft er forankret i selskapsstrategien og tas på dypeste alvor. De kommuniserer sin PEFC sertifisering bredt i mange kanaler inkludert hjemmeside, produktdatabaser, opplæring og reklamemateriell. I tillegg er Løvenskiold som skogeier PEFC sertifisert slik at historien dekker hele reisen fra skog til butikk.

PEFC Merkegenerator gjør det enkelt å bruke PEFC merket

Morten Haugerud, markedssjef i PEFC Norge, gikk i gjennom hovedpunktene i PEFC Merkestandard   og understreket at varemerket omfatter både logoen og intitalene ‘PEFC’. PEFC merket kan brukes både på produkt og utenom produkt avhengig av tilgang for den enkelte organisasjon. Merket for den enkelt organisasjon skal hentes fra PEFC Merkegenerator. Merkegeneratoren er selvbetjent og guider brukeren gjennom ulike valg og åpner for å styre tilgangen til flere i samme organisasjon.

Presentasjonen fra webinaret fås på henvendelse til PEFC Norge.

Hold deg oppdatert

Få nyhetsbrev fra PEFC Norge